Söndag




Tiden går fort...
Somnade imorse någongång och har sovit till nu.. Gick ut runt halv
fyra imorse och var ute en bra stund.. Nu är det bara de sista djävulskapen som
ska bli bra innan vi åker på lördag, förkylningen.. Men lite mera vitlök och klä sig ordentligt
så ska det nog gå bra.. Pappa och Linda dom svinen åker på Springsteen om två veckor..
De fick tag i biljetter under extra utsläppet..
Men jag är i stockholm samma vecka så jag tror ja ska gömma mig i pappas jacka och smita in! ;-)
Dagen lär väl inte bjuda på så speciellt mycket.. Och lika dåligt som vanligt mår jag på morgonen..
Kan knappt dricka kaffe utan att det vill komma upp.. Någonting som inte står rätt till, men det är
väl en sån period bara, som alla kan få ibland... Bara att jag alltid blir sju resor jävligare..
Är hungrig som helvete men jag vågar f-n inte äta någonting...
Går förhoppningsvis över om några timmar.. Var ingen höjdare att jobba på tom mage igår..
Men gick som sagt bra ändå..


Tänkte att jag skulle ringa Janne idag, men jag tror jag väntar till efter kryssningen..
Tänkte jag skulle bestämma en träff med honom och titta på föräldrarna till
kullen som är på väg och väntas komma i slutet av maj - början på juni.. Håller
tummarna att det blir många fina tikar! Men givetvis är jag också öppen för
att ta en hane.. Blir h*n mycket lovande är mina framtidsplaner utställning, avel
och även agility.. De där små sprättarna är ju som gjord för sporten och finner
det också mycket kul! Mamma kommer även få ta över h*n under vintern 2010..
Då jag har planerat att ta en tik ifrån Bakina nere hos Helena som då skall
till Tyskland och para henne.. Denna tik kommer då att bo med mig på
utbildningen och lill-sprätten hemma i sundsvall hos mamma då jag tyvär inte
kan ha mer än en hund där uppe.. Men allt ska gå vägen med de
båda kullarna innan jag säger så mycket egentligen, men funderingar
och planer kan man givetvis ha ändå. På cruisingen igår tror jag det var mer
hundar än bilar faktiskt.. När jag fått upp räkningen så fick jag det till minst 20 olika
Bichoner och sedan var det en hel del andra raser av större slag.. Det vart verkligen
ett plus för mig som älskar att titta på dom små liven.. Men det nästan roligaste av allt
är att titta på alla hundägare och hur dom betér sig med sina hundar.. Finns inte ord
för hur många gångerjag bara velat gå fram till dom och lära upp dem...
Hundar är bra som sällskapsdjur, om man så väljer rätt ras.. Men för mig
oavsett ras så tycker jag att man skall aktivera dem fullt ut .. Inte bara ligga och mysa
i soffan och ha dem som ett kramdjur.. Det är så mycket mer och jag skulle vilja
att alla hundägare kunde få lära sig om sin ras, vilket syfte den har i livet och vilka
bra egenskaper de har. Ska vi börja prata alla sjuka blandraser som finns idag, så
förstår jag mig faktiskt inte på människor som kan blanda raser utan att ens
veta vad de olika raserna har för syfte, vilka instinkter det har. Rättare sagt vad
dom är född till att göra.. Många köper hundar  för att de är söta..
Köper hem en vallhund och har den som sällskap och deras instinkt är att valla..
De går tillslut på cyklar och allt annat som rör sig.. Så ska det väl inte vara?
Blandar man hela vägen vet du aldrig vad du får för hund och du måste veta vad
du gör med dem.  Låt dem få använda sig av det.. Låt dem få ha kul, lägg ner
tid på dem.. även om alla inte har den tiden så finns det alltid genvägar
och hjälpmedel för sånt... Man måste hitta till sin vän få kontakt, ha kul..
Skapa ett meningsfullt liv tillsammans...
Det är så mycket mer än bara en hund..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0