Sjukhusbesök och Operation



Hej på er..

Nu var det ett tag sedan jag skrev här. Har väl tappat lusten att skriva en aning på senare tid, har också
haft endel för mig.. Nu kanske det blir lite mycket, men jag skriver här för de som är intresserade, nyfikna. För att jag själv skall slippa så mycket samtal och frågor om jag stöter på er, för det finns ingen ork med det.
Jag har legat nu i blödning 3 veckor så jag bokade en tid på Kvinnokliniken för att kolla upp det.
Då jag äter Ceracette mini-piller sedan 6 år tillbaka har jag aldrig varit med om maken till att
blöda så mycket, visserligen kan det hända, för endel personer att de blöder konstant.
Men jag kände att någonting var fel så jag var upp i förrgår och då hittade dom en systa som hade spruckit
på högra äggstocken. Jag hade så pass lite vätska i buken så kroppen skulle ta hand om det själv.
Jag fick då utskrivet nya, vanliga P-piller som jag skulle byta ut och sedan komma på återbesök om 2 månader.
Igår begav jag och Thello oss iväg till skolan, men jag hann inte mer än sätta mig på bussen till Härnösand
så började svetten rinna på mig och jag fick fruktansvärda magsmärtor. När ja kom fram till Härnösand
vände jag tillbaka till Sundsvall och fick skjuts upp på sjukhuset direkt. Då visade det sig att systan försvunnit,
vridit sig så jag hade väldigt mycket vätska i buken. Jag fick läggas in och vänta på operation. Jag måste bara lägga till att ja fick ett sms 13:30. Då har Erika och Nisse fått 13.22 och ligger på avdelningen näst intill mig. Så
strax innan min operation gick jag ut och såg Nisse utanför så vi följde med honom in och sa hej. De fick en Dotter vid namn Ambra, en riktigt vacker liten tös! :-) Sjuk blir man när man ser dessa små liv.  Träffade också
Dessans mamma som kom ifrån ultraljud och ska ha barn igen i April.
Senare på kvällen kom dom och hämtade mig för att köra mig till Operations salen. De skulle göra
titthål för att se om äggstocken kunde ha vridit sig, suga upp vätska samt blodet och se att ingenting annat
var fel. När jag vaknade på uppvakningen så började jag tokspy galla så de höll kvar mig där i två timmar
sen tvingade jag dem att köra upp mig på avdelningen så jag kunde få sova.
Senare på natten kommer kirurgen upp och förklarar att de fick upp all vätska men såg aldrig systan. Däremot hittade de en knöl på livmodern, på urinblåsan samt på djupare ställen där de inte kom åt.
Jag fick då diagnosen att jag har fått Endometrios, en kronisk sjukdom som drabbar 5-10% av alla kvinnor i fertil ålder. Vilket också förklarar mina andra problem jag har haft i kroppen under lång tid, te x extremt svåra menstruationer, myrkryp, rygg & höftproblem. Allt detta är nämligen symtom vid Endometrios.


Jag lånade denna information ifrån en hemsida och lägger ut den här, bara för att jag själv skall kunna skriva om detta utan att få onödiga frågor om vad det egentligen är och innebär.
Det som oroar mig mest, är just svårigheten att bli gravid. Som jag redan vet att jag har och
det är någonting jag har känt på mig i många år att det har varit så. Det är väl det som egentligen skrämmer mig mest. Att veta att jag kanske aldrig kan få barn. Och jag vet att jag inte ska tänka så, som alla försöker intala mig att sluta med. Men när man vet hur det ligger till är det svårt att bara lägga det åt sidan, när det är en
av mina största drömmar, att skaffa barn.



Några vanliga exempel på symtom vid Enometrios:
* Kraftig smärta under menstruation, smärta som ofta förvärras i slutet av menstruationen

* Riklig menstruation
* Smärtor vid samlag
* Smärtor i korsryggen och ut i benen
* Smärtor när man kissar eller har avföring
* Förstoppning och/eller diarré
* Trötthet, utmattning
* Svårighet att bli gravid

Dessa som jag markerat i tjock text är de symtom jag upplevt under hela 6 år.

Endometrios yttrar sig väldigt olika hos olika människor. Det är ofta orsaken till att det tar så lång tid att ställa diagnos.

Sjukdomen går i skov och har en tendens att återkomma och ge upphov till varierande smärttillstånd, trötthet och infertilitet.

Vad är endometrios?

Endometrios

* orsaken till endometrios är delvis okänd
* endometrios är en "godartad" sjukdom
* vissa kvinnor med endometrios är symptomfria
* endometrios kan ge kroniska smärtor
* ungefär 10% av alla kvinnor i fertil ålder har endometrios
* endometrios kan komma i alla åldrar
* 25-50% av ofrivilligt barnlösa kvinnor har endometrios
* säker diagnos kan ställas med laparoskopi
* det tar i genomsnitt 5-10 år för att läkaren ska diagnostisera sjukdomen

Endometrios kommer av att livmoderns slemhinna (endometrium) finns på fel ställe; på t ex äggstockar eller äggledare. Endometrios är en vanlig men dold kvinnosjukdom som drabbar ca 5-10% av alla kvinnor i fertil ålder.

Det är en kronisk sjukdom som det ännu inte finns något bot för och man vet inte heller varför den uppstår. Det finns dock olika behandlingar att tillgå för att minska symtomen.

Livmoderslemhinna kommer ut i buken via äggledarna.

Endometrios kommer ifrån de grekiska orden endo (invändig), metro (livmoder), osis (sjukdom). Livmoderns insida är klädd med endometriet (livmoderslemhinnan). Vid menstruation är det endometriet som stöts ut. Det blöder ner genom livmodertappen och slidan men det händer också att man normalt blöder ut i buken via äggledarna och äggstockarna. Vid endometrios kan dock inte all livmoderslemhinna som hamnat i buken tas bort av immunförsvaret utan finns kvar och skapar kronisk inflammation i buken. Slemhinnan kapslas in och kallas cystor.

Livmoderslemhinna kan hittas i eller på äggstockarna, utanpå livmodern, i livmodermuskulaturen (heter då adenomyosis) eller på uterosacralligamenten (området mellan livmoder och ändtarmen). Endometrios kan också hittas på tarmarna, blindtarmen, urinblåsan och diafragma. I sällsynta fall har endometrios hittats långt ifrån livmodern.

Endometrios är en godartad sjukdom som inte leder till döden men den leder ofta till svåra livslånga smärtor.

Smärta

Smärtan behöver inte vara i proportion till utbredningen eller antalet endometrioscystor. Mikroskopiska cystor är ofta väldigt aktiva och producerar prostaglandiner (en substans som ger smärta), något som kan förklara de allvarliga symtomen som ofta hittas hos patienter med små cystor och liten utbredning av endometrios.

Den psykologiska sidan

Endometrios kan medföra olika mycket smärta hos olika människor. Det kan innebära att vissa har smärtfulla menstruationer och/eller ägglossning, smärtfulla samlag eller smärtor som är där mer eller mindre hela tiden och med tiden blir kroniska.

Kroniska smärtor kan ändra vår identitet och våra roller i samvaron med andra i vår närhet. Arbete, karriär och socialt liv kan bli lidande. Man kan få nedsatt livskvalitét.

När smärtan sitter i underlivet kan det påverka våran syn på oss själva som kvinnor. Många känner sig mindre kvinnliga. Kvinnosjukdomar generellt får mindre uppmärksamhet och det gör det inte lättare för oss. Endometrios tas inte på allvar utan en allmän uppfattning är fortfarande att det är okej att ha ”menssmärtor”. Endometrios handlar om så mycket mer än så men eftersom smärta är någonting helt relativt till en själv så är det så svårt att hävda att sin smärta är värre än ”vanlig” smärta. Många kvinnor får besked om att det är inbillning, att det är omöjligt att ha så ont, det blir bättre då du får barn, att det är psykiskt mm eftersom inte läkarna hittar orsaken till smärtorna. Endometrios kan ibland vara svårdiagnosticerat.

Kroniska smärtor tar lång tid att få bort. Här behöver vi hjälp utav t ex en beteendevetare, smärtläkare, sjukgymnast mm. Vi rekommenderar alltid att ta till hjälp av både smärtläkare och beteendevetare.

Många lider av barnlöshet vilket kan vara mycket svårt att hantera och leda till en depression som i sin tur kan bli värre pga att smärta i sig kan leda till depression. Det kan bli en ond cirkel som man behöver hjälp med att komma ur. Mer om detta kan du läsa om på medlemmarnas sida.

 

 


Myter och missförståelser om endometrios

  • "Menssmärtor är normalt"

Många kvinnor som söker hjälp för menssmärtor upplever att de inte blir tagna på allvar och får höra att deras mensssmärtor är ”normala” och ”är en del av att vara kvinna” eller att ”det är psykiskt betingat”. Andra får höra att de har en för liten smärttolerans.

Många kvinnor har smärtor under menstruationen. Men smärtor som påverkar det dagliga livet är inte normalt. Varje kvinna med starka menssmärtor bör utredas för att hitta orsaken till smärtorna.

 

 

 

  • "Du är för ung för att ha endometrios"

En omfattande studie på 80-talet avskaffade denna myt men den lever kvar hos många läkare. Det är relativt vanligt att tonåringar och unga kvinnor har endometrios.

 

 

 

  • "Hormonbehandlingar botar endometrios"

Hormonbehandlingar undertrycker bara symtomen av endometrios. En del kan bli helt fri från endometriosrelaterade symtom i flera år efter en hormonbehandling medan andra får tillbaka symtomen så fort de slutar med behandlingen.

 

 

 

  • "Graviditet botar endometrios"

Många läkare säger till sina patienter att skaffa barn så fort som möjligt bara så går endometriosen bort. Realiteten säger att graviditet i likhet till hormonbehandlingar, undertrycker symtomen för en tid, men botar inte sjukdomen i sig. SymptomSymtomen kommer ofta tillbaka när barnet är fött. De flesta kvinnor kan förlänga tillbakakomsten av symtomen genom amning eftersom amning hämmar menstruationen. Det är dessutom viktigt att komma ihåg att barn skaffar man för att man vill ha barn och inte som ett botemedel mot en sjukdom.

 

 

 

  • "Endometrios är en orsak till infertilitet"

De flesta kvinnor med endometrios kan få barn.

 

 

 

  • "Avlägsnande av livmoder och äggstockar botar endometrios"

Du blir av med menstruationen men inte nödvändigtvis endometriosen. Vid avlägsnande av allt inklusive all endometrios i buken kan man hämma fortsatt utveckling av sjukdomen.

 

 

  • "Som kvinna är det normalt att ha smärtsamma kramper vid mens."

Många kvinnor har ont precis då mensen startar men ihållande och allvarlig smärta är ett tecken på att något är fel. Studier har visat att ca 70 % av kvinnor med kroniska smärtor i nedre delen av buken har endometrios.

 

 

 

  • "Endast äldre, vita karriärkvinnor får endometrios."

Endometrios drabbar kvinnor oberoende av deras etniska ursprung, ekonomiska och sociala bakgrund.

Denna myt har antagligen sitt ursprung i att kvinnor i karriären är mer benägna att söka läkarvård för sina smärtor.


 


  • "Endometrios kan förebyggas."

Idag vet man inte något sätt som kan förebygga uppkomsten av endometrios. En del läkare tror att det kan finnas ett visst skydd mot sjukdomen hos kvinnor som får barn tidigt. En tidig diagnos och behandling som tar bort mensen kan förhindra/fördröja sjukdomens utveckling.

Det finns vissa bevis på att kvinnor som använder P-piller under långa perioder har en mindre benägenhet att utveckla endometrios.


 


  • "Endometrios går att bota.."

Tyvärr finns det inget bot mot endometrios – ännu. Det finns behandlingar som kan hålla sjukdomen under kontroll. Dessa kan göra dig mer eller mindre symtomfri under kortare eller längre perioder.

Därför är det viktigt att kvinnor med endometrios får hjälp och stöd genom alla stadier i livet och inte blir hemskickade efter en sex månaders hormonkur med orden ”du är frisk nu”.



Ofrivillig barnlöshet

Många med diagnosen endometrios är ofrivilligt barnlösa. Ofta ställs diagnosen vid en fertilitetsutredning.

Orsaker till ofrivillig barnlöshet vid endometrios

· Sammanväxningar
· Smärtor
· Defekt utveckling av äggen
· Defekt ägglossning
· Nedsatt äggledarfunktion
· Nedsatt livmoderfunktion
· Nedsatt immunförsvar

Behandlingsalternativ vid endometrios och ofrivillig barnlöshet:

· Medicinsk behandling
· Kirurgi
· Hormonell stimulering
· Insemination
· Provrörsbefruktning (IVF)


Endometrios kan leda till att det är svårare att få barn. För några tar det lång tid att bli gravida, andra får medicinsk hjälp till graviditet och vissa kan inte alls få barn. Barnlöshet kan påverka oss på många sätt i t ex förhållande till vänner och familj, samlivet med partnern.


Kommentarer
Postat av: Anna-Karin

Hej Sandra!

Jag har oxå haft detta som du har i min ungdom.

Efter de har jag varit m barn 6 ggr å fött 4 underbara ungar. Men jag vet att det är ett rent HÄLVETE!!!!!!

tusen kjamar Anna

2009-10-09 @ 17:55:25
Postat av: anna engström

Hoppas du mår bättre nu! Jag har också Endometrios, det upptäcktes när jag steriliserade mig. P-piller lär lindra och jag måste äta starka värktabletter vid mens och jag hoppas att det inte blir akut som för dig, lilla vännen! Kramar från Morris o Sixtens matte.

Kram kram kram :)

2009-10-11 @ 01:40:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0